Ny
hjemmeside

New
Home page

Royal Danish Brass - Copenhagen
v/ Keld Jørgensen
Baunevænget 31, Nødebo
DK-3480 Fredensborg
phone: +45 48 47 56 62
fax: +45 48 47 57 62
mobile: +45 20 81 34 62

Ny
hjemmeside

New
Home page

Index
Sidste nyt
Historie
Koncerter
Skolekoncerter
Musikere
Komponister
Repertoire
CD'er
En lur, to lurer,
de danske
klenodier fra
Bronzealderen
Presse
meddelelser
Anmeldelser
Links

 

Pressemeddelelser

Spektakulært påskespil

Ligesom mange minareter i vore dages moskeer er udstyret med højtaleranlæg, via hvilke imamerne kan kalde folk sammen til fredagsbøn og andre muslimske begivenheder, således har også den kristne kirke en (mindst) firehundrede år gammel tradition for at kommunikere med menigheden og kalde til gudstjeneste med musik fra kirkens tårn.

Denne tradition genoplives i Nødebo den 8. april, altså påskedag, kl. 10.00.

Fra Nødebo Kirkes tårn vil Royal Danish Brass, ved denne lejlighed bestående Michael Brydenfelt, trompet, Dennis Andersen, trompet, Keld Jørgensen, basun og Lars Haugaard, basbasun, fejre påskemorgen og ’invitere’ til højmesse med klare koraler og kendte klange.

Inden sidste klokkeringning (kl. 10.25) vil musikerne kravle ned fra tårnet og tage plads ved orglet, hvor de sammen med organisten, Peter Navarro-Alonso, vil sørge for påskegudstjenestens musik.



Ren renæssance i Rundetårn

Med værker af Schütz, Scheidt, Schein samt den venetianske mester Giovanni Gabrieli, stiller Trinitatis kirke, onsdag den 31. marts kl. 20, sit imponerende og højloftede rum til rådighed for en koncert, som kun kan bære titlen: Ren renæssance.

Koret Trinitatis Kantori med solister synger, organisten Inge Bønnerup betjener manual og pedal, dirigenten Per Enevold styrer begivenhedernes gang og fem musici fra Royal Danish Brass 'forgylder festens glans uendeligt'.

Billetter á kr. 50 ved indgangen.


Promenadekoncert på Tårnby Rådhus

Søndag den 7. marts 2004 kl. 14.00

Tårnby Rådhus udgør den fysiske ramme når medlemmerne af det danske messingblæserensemble par excellence, Royal Danish Brass, sætter hinanden stævne til ’En Søndag paa Amager’.

Royal Danish Brass stiller op i sin største formation med 12 messingblæsere (måske 13 eller 14) og 2 slagtøjsspillere og koncertprogrammet vil strække sig fra renæssancen frem til dags dato med kompositioner og arrangementer, hvis blæk knapt er tørt og hvis aktualitet er øjeblikkets. Altså musik af Charpentier, Dowland, Susato, Buonamente, Burck, Berlioz, Riedel, Del Staigers, Grieg, Woods, Premru, Norman, Mancini, Bastholm, Andresen, Lumbye og Zawinul.

En lang række af musikerne har forberedt forskellige soloer. Således kan man fx høre Jonas Wiik på piccolotrompet i variationer over Burcks Maria, Niels Vind på cornet i Berlioz’ Villanelle, tubaisten Lars Holmgaard i Einar Bastholms Tubanina, Lars Ranch (1. solotrompetist i Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin) i de berømte variationer over ’Min hat den har tre buler’, som rettelig hedder Karneval i Venedig og trompetisten Nikolaj Viltoft i Georg Riedels Telegram för Fullmånen. (Sidstnævnte Nikolaj Viltoft vil fra den 1. september være at finde i Pariseroperaens orkester som 1. solotrompetist).

Alle (næsten alle) koncertens numre er tilrettelagt, arrangeret eller ligefrem komponeret af professor Mogens Andresen fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Han spiller også selv med både på sin euphoniumplads i ensemblets midte og foran på scenen som solist og konferencier. Og som sædvanlig vil der være impulsive overraskelser og aktuelle indfald koncerten igennem.

Hvis man skulle være i tvivl om hvordan det lyder når ensemblet spiller ’live’, er der hjælp at hente på RDB’s nyeste CD - DET VAR EN AFTEN PAA TIVOLI – med undertitlen – LIVE AT THE TIVOLI CONCERT HALL -. Classico CLASSCD 455.

Billetsalg ved indgangen – voksne kr. 30 - børn gratis


Succes i Paris for ung dansker
Nikolaj Viltoft har vundet pladsen som 1. solotrompetist i Pariseroperaen

Trompetisten Nikolaj Viltoft tog sammen med kæresten Kathrine på en weekendtur til Paris. For resten havde han meldt sig til konkurrencen om en ledig stilling som solotrompetist i Pariseroperaens orkester, blot med forventningen om at gøre en god figur og blive en konkurrenceerfaring rigere. Men prøvespillet, over tre runder, lørdag den 13. december sluttede med overvældende succes for den 26-årige dansker. Fra den 1. september sidder Nikolaj Viltoft på den fremmeste trompetplads i Pariseroperaen.

Nikolaj Viltoft trådte sine musikalske barnesko i Helsinge i Nordsjælland. Senere fik han forskellige professionelle lærere, Robert Ertmann fra Det Kongelige Kapel og Gorm Hovaldt fra Sjællands Symfoniorkester.

Sin egentlige uddannelse har Nikolaj Viltoft fået på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med Christer Nilsson og Kristian Steenstrup som hovedfagslærere. Under studietiden, som i øvrigt stadig pågår, idet Nikolaj Viltoft er solistklassestuderende hos Urban Agnas på Hochschule für Musik i Köln, har han været udtaget til The European Union Youth Orchestra i 1999, 2000 og 2001 og til (ungdoms)Orkester Norden i 2001 og 2002.

Det har heller ikke skortet på opgaver i de store etablerede orkestre. Således har Nikolaj Viltoft haft kontrakter i Sjællands Symfoniorkester (2001), i Radiosymfoniorkestret (som 2. solotrompetist i sæsonen 2001-2002), i Odense Symfoniorkester (efteråret 2002 som solotrompetist) og endelig i Sveriges Radiosymfoniorkester (vinter og forår 2003 som 2. solotrompetist).

Som kammermusiker er Nikolaj Viltoft aktiv i messingkvintetten Art of Brass og i Royal Danish Brass; og allerede den 11. januar kl. 15.00 i Støberihallen, Hillerød kan Nikolaj Viltoft høres sammen med Royal Danish Brass.


Skolekoncerter i Frederiksborg Amt
Royal Danish Brass har været med siden starten i 1986

I løbet af efteråret 2003 vil Royal Danish Brass optræde på 14 forskellige skoler i Frederiksborg Amt, fra Gilleleje i nord til Lynge i syd, fra Helsingør i øst til Melby i vest.

Med fem optrædende musikere på ’scenen’ vil eleverne i skolernes 3. – 6. klassetrin opleve de almindelige moderne messingblæseinstrumenter i hænderne på instrumentalister fra Verdens ældste orkester, Det Kongelige Kapel, grundlagt i 1448 altså for 555 år siden.

Men udover trompet, horn, basun og tuba bliver der også lejlighed til at høre, og ikke mindst se, det ældste danske musikinstrument i funktion nemlig luren fra den danske Bronzealder mellem 1500 og 1000 år før Kristus.

På den måde vil Danmarkshistorien være en naturlig del af koncerten; og flere af stykkerne i programmet er komponeret til og tilegnet kronede hoveder.

Tillige med faget historie, vil også fagene fysik og geografi være med ved koncerterne, idet instrumenternes opbygning og konstruktion vil blive gennemgået, bl. a. ved hjælp af en haveslange, og i løbet af koncerttimen kommer musikken og instrumenterne på rejser til forskellige lande og byer.

Med værker af Orologio, Dowland, Susato, Holborne, Kuhlau, Marais, Paulli, Bach, Andresen, Pedersen og Fabricius-Bjerre vil Royal Danish Brass, som i de foregående 16 sæsoner, gøre en pædagogisk indsats for at afdække musikkens mysterier med messinginstrumenternes mægtige, magtfulde og massive fuldtonende fremtoning, som hverken behøver strøm eller højttalere for at komme til orde.

Eleverne kommer heller ikke bare til at sidde stille og høre efter. Der vil være en aktiv medleven hele vejen igennem timen mundende ud i, at én eller to elever får lov til at forsøge sig som gæstedirigent foran musikerne og for øjnene af deres skolekammerater.


Sommermusik i Sæby - Vendsyssel Festival, Sæby Kirke 30/07-03

Fem musici, trompetisterne Niels Vind og Per Morten Bye, hornisten Henning Hansen, basunisten Keld Jørgensen og tubaisten Lars Holmgaard optræder onsdag den 30. juli i Sæby Kirke med et koncertprogram, hvor langt over halvdelen af værkerne er af dansk oprindelse. For besætningen, som er den klassiske messingkvintet, har tre nulevende komponister, Bent Lorentzen, Fuzzy og Bo Holten skrevet meget spændende og meget forskellige værker.

Bent Lorentzens National-Fanfare bygger (naturligvis) på nationalsangen (også kaldet fodboldsangen) ’Der er et yndigt land’ og i værkets to minutters spilletid kommer Lorentzen vidt omkring uden dog på noget tidspunkt at miste fædrelandet af syne.

Fuzzy’s musikalske Postkort fra Ebeltoft og omegn er ligeså brogede, farverige og stereotype som ’rigtige’ postkort, men med en befriende skæv og karikeret vinkel på folkelivet og seværdighederne i satserne Dråby Strand, Gågaden, Misses Dukkemuseum, Kalkmaleri i Hyllested Kirke og Aftenstemning.

Bo Holtens Puder og Skår er komponeret til RDB i 1981 og uropført på Valdemars Slot, Tåsinge. Det er et stykke musik som går til yderligheder med blide, bløde passager afbrudt af heftige, hurtige afsnit i minimalmusikalsk stil; alt sammen bygget over en svensk folkemelodi: Emigrantvisan eller De sålde sina hemman.

Og fra den historiske afdeling kan man ved koncerten opleve et klangligt flashback til Bronzealderen - med en Retraite for lur og messing, til Guldalderen - med en Kvintet i fire satser af Thorvald Hansen og til Renæssancen - med Musik fra Christian IV’s hof.

Koncertens udenlandske islæt udgøres af barokmesteren over alle mestre J.S. Bach med to satser fra ’Die Kunst der Fuge’ Contrapunctus I & IX og af russeren Victor Ewald’s dybt romantiske Kvintet nr. 3 i des-dur op. 7.


DET VAR EN AFTEN PAA TIVOLI
LIVE AT THE TIVOLI CONCERT HALL

Executive producer
Peter Olufsen
Engineering
Torben Krogh
Editing and mastering
Morten Mogensen
Idea, conception and notes
Keld Jørgensen
English translation
Asger Berg
Front cover and graphic design
Carsten Lundh

CLASSCD 455

På en dejlig forårsaften - faktisk den dag Tivoli åbnede for sæsonen år 2001, den 11. april, var Royal Danish Brass så privilegerede, at få Koncertsalen stillet til rådighed til en koncert i den mere populære boldgade.

Til alt held huskede vi at spørge Torben Krogh, vores trofaste lydtekniker og lyddokumentator, om han kunne komme og deltage i festlighederne med et par lydhøre øren, et par mikrofoner og en båndoptager.

Resultatet foreligger på denne CD. Morten Mogensen har senere med nænsom hånd redigeret stoffet, som ind imellem måske er 'lige lovlig live', men som, takket været et sammenfald af heldige og lykkelige omstændigheder - (læs: et stort og veloplagt publikum) til gengæld har den uhøjtidelige stemning og sprudlende spilleglæde, som er umulig at indfange eller opnå ved en konventionel studieoptagelse.

Repertoiret er for alle stykkers vedkommende komponeret, arrangeret og lagt tilrette af professor ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium Mogens Andresen.

En lang række af ensemblets musikere optræder som solister. Først trompetisterne. Således viser Jonas Wiik sin fingerspidsfornemmelse, finesse og charme på den lille piccolotrompet i Marin Marais' Le Basque, Nikolaj Viltoft behersker og betvinger det store buttede flügelhorn i Ulrik Neumanns lyriske Kärleksvals og Lars Ranchs overbevisende virtuositet kommer helt til sin ret i virtuosnummeret over alle virtuosnumre - Karneval i Venedig.

Og med tubaisten Jens Bjørn-Larsens fortolkning af Vittorio Monti's Czardas sættes der ganske nye standarder for det store messinginstruments muligheder i solistisk henseende.

Ind imellem rejser enkelte musikere sig op og improviserer en solo. I Elephant Medley høres Kasper Thaarup på altbasun, Mogens Andresen på euphonium, Nikolaj Viltoft på flügelhorn og som elefantimitatorer i særklasse hornisterne Henning Hansen og Lasse Mauritzen.

I indledningen til Joseph Zawinul's Birdland leverer trommeslagerne Per Jensen og Jakob Weber Egholm på henholdsvis timbales og trommesæt et udlæg (eller et oplæg) som inspirerer alle og som holder hele nummeret igennem, hvor Kasper Thaarup fører sig frem med en solo på altbasun, Mogens Andresen en ditto på euphonium og igen Nikolaj Viltoft på flügelhorn.

De Tre russiske stykker for Hornorkester arrangerede Mogens Andresen oprindelig til Det Kongelige Teaters udgave af Anton Tjekhov's skuespil 'Tre søstre' engang i 80'erne. De to marcher og valsen har den vemodige tone og det romantiske tonefald, som virker meget autentisk russisk og som sikkert kunne være en del af kærnerepertoiret for regimentsmusikkorpset i en mindre garnisonsby i nærheden af Sankt Petersborg i slutningen af 1800-tallet.

Mogens Andresens ni variationer over Poul sine høns i haven lod flyve er en række små musikalske vignetter, som beskriver en rejse eller nogle udflugter i tid, i sted og i stilarter.

Naturligvis kan en koncert med Royal Danish Brass i Tivolis Koncertsal ikke løbe af stabelen uden Strauß og Lumbye. Så selvfølgelig er Radetzky March, Salut for August Bournonville og Champagne Galop også med i den kulørte, nærmest spraglede, buket af musikstykker, som åbnede sæsonen 2001 i Tivolis Koncertsal.

Nødebo den 17. april 2003 - Keld Jørgensen


Nytårskoncert nr. 17 
på Nødebo Kro
- den 12. januar 2003 kl. 15.00

Efter på bedste måde at have overstået jubilæumsåret 2002 vender Royal Danish Brass kalenderbladet til det nye år 2003, og sædvanen tro finder årets første store koncertbegivenhed sted på Nødebo Kro.

Begrebet ’Nytårskoncert’ indebærer en række faste punkter, i hvert fald to, nemlig i indledningen: Kongesangen, altså ’Kong Kristian stod ved højen mast’, i én eller anden iklædning, og i afslutningen: ’Champagne – Galop’ af H.C. Lumbye. Og mellem disse to punkter er der bogstavelig talt frit slag.

For at sikre og tilgodese såvel folkeligheden som alsidigheden består programmet både af gode, gamle ’travere’ og nyere stykker alt sammen omhyggeligt udvalgt og sammensat så eftermiddagen bliver mindst lige så spændende og grænseoverskridende som sidste år og i øvrigt de sidste mange, mange år. Koncerten 2003 er den 17. i rækken.

Programmet ligger næsten helt fast. Igennem det meste af koncerten stilles en række ’modsætninger’ op: Ild og vand (G.F. Händels Fyrværkerimusik og Hanne Ørvads Cascade), Hund og kat (Bernstein’s Hundemusik og Chris Hazell’s Brass Cats), Morgen og aften (Copenhagen Morning af Mogens Andresen og den norske folkemelodi Om Kvelden) og endelig Tyk og tynd (tuba- og trompetsolo i henholdsvis Hans Peter Nielsens Skovtrolden og John Hartmann’s Facilita). 

Slutningen af koncerten helliges det helt uopslidelige ”hornorkester”-repertoire især med numre af Tivolikomponisten H.C. Lumbye.

Billetsalg i Drivehuset på Kroen mandag den 6. januar kl. 20.00. Der udleveres kø-numre fra kl. 19.00.

Åben generalprøve lørdag den 11. januar kl. 15.00. Billetter á kr. 50 ved indgangen.

Keld Jørgensen
Nødebo den 3. januar 2003

Julen 2002 ud – Nytåret 2003 ind
Nytårsdag den 1. januar 2003

På den første dag i det nye år står der står der salmer, sange og engelske carols på programmet i Nødebo Kirke kl. 14.00 og i Gadevang Kirke kl. 16.00.

Komponisterne hedder Niels W. Gade, Mendelsohn-Bartholdy, Klug, Gaunlett, Wade, A.P. Berggreen og Giles Farnaby og teksterne til de engelske carols er oversat eller rettere gendigtet af Johannes Johansen, tidligere biskop over Helsingør Stift.

Karen Winther er sopransolist, organisten Grethe Kaasgaard betjener manual og pedal, sognepræst Eva Holmegaard Larsen læser højtidens tekster og for at ”forgylde festens glans uendeligt” medvirker fire musici fra Royal Danish Brass, trompetisten Niels Vind samt basunisterne Keld Jørgensen, Jens Vind og Lars Haugaard.

Men helt i centrum står muligheden for at fejre nytåret i fællessang, og sammen glæde sig over de uopslidelige melodier og tekster, som eftermiddagens arrangementer byder på.

Keld Jørgensen 
den 25. december 2002

Royal Danish Brass
Riddersalen Frederiksborg Slot 1989

KONCERT I STÆREKASSEN
Det Kongelige Teater
søndag den 1. december 2002, kl. 15.00

Royal Danish Brass 1977 - 2002

Den sidste af jubilæumsårets store koncerter finder sted på Det Kongelige Teaters Nye Scene, Stærekassen.

Koncerten vil, udover det umiddelbart iørefaldende og musikantiske, til overflod strække sig igennem musikhistorien; ikke bare Royal Danish Brass’ 25-årige, men tilbage til Det Kongelige Kapels første blomstringstid ved Christian IV’s hof, ja sågar helt tilbage til Bronzealderen. 

En uropførelse af komponisten Fuzzy, for to bronzealder-lurer og syntheziser med titlen ”The Sound of Bronze”, kombinerer lurernes naturlige enkelhed med elektronikkens mangfoldighed i en aldrig før hørt musikalsk symbiose.

Og i krydsfeltet mellem klassisk og jazz – og mellem renæssance og rock befinder Kim Helwegs ”Interference” sig. Et storværk for messingblæsere uropført af Royal Danish Brass i 1992.

Når Kapellets Messingblæsere har fået koncertdatoen den 1/12 - første søndag i advent ’forærende’, er det nærliggende, ja vel nærmest en selvfølge, at kvittere med et par numre med tilknytning til den tilstundende højtid – JULEN. Således vil to trompetister i ’Gloria In Excelsis Deo’ tryllebinde med toneranker i barokstil og alle, også publikum, vil forenes i en ’traditional English carol’ ”The Twelve Days of Christmas” med omkvædet: – ’and a partridge in a pear tree’.

Fra ensemblets beskedne start i 1977, under navnet ’Det Kongelige Kapels Messingkvintet’, til dagens jubilerende Royal Danish Brass kan man se tilbage på et utal af koncerter, turnéer, indspilninger og uropførelser. Koncertens 14 musici er fordelt på de forskellige instrumenter i messingfamilien fra den høje, lyse og slanke piccolotrompet til den store, dybe og mørke bastuba; men også aldersmæssigt spredningen stor. Fra de ganske unge og næsten ubeskrevne talenter til de to gamle og erfarne grundlæggere, professor og euphoniumspiller Mogens Andresen og solobasunist Keld Jørgensen, som i parentes bemærket vil sammenkæde eftermiddagens program med velvalgte kommentarer og gavnlige vejledninger.

Nødebo den 18. november 2002
Keld Jørgensen

Koncert i Måløv Musikforening
Sognegården, Liljevangsvej 38A, 2760 Måløv
søndag den 20. oktober 2002, kl. 15.00
Gæstebilletter ved indgangen

Den initiativrige Musikforening i Måløv har inviteret RDB til at optræde i kvintetformation med et program som til overflod strækker sig gennem en lang periode i historien, fra renæssancen (Orologio, Aagesen, Brade, Dowland, de Pres) til vor tid (Bent Lorentzen, Fuzzy, Bernstein, Poulenc, Bo Holten), og endog i et kort indslag gør holdt ved den allerældste danske musikhistorie, Bronzealderen med de enestående klenodier fra den tid – lurerne.

Men også Guldalderen er repræsenteret med et hovedværk for messingblæsere, Thorvald Hansens romantiske Kvintet i fire satser. Fra barokken høres en fuga af Bach, Contrapunctus IX fra Die Kunst der Fuge og tre satser fra Cellosuite nr. 2 i d-mol spillet for euphonium-solo af Mogens Andresen.

Koncertprogrammet er af den diverterende slags - naturligvis uden at være letbenet, og Francis Poulenc’s Sonata, en trio fra 1922, for trompet, horn og basun, et udpræget fransk divertissement i tre satser, er i høj grad med til at understrege dette faktum.

Koncerten rundes af med tre spanske stykker af Isaac Albeniz, som er lagt tilrette og arrangeret med nænsom hånd og med udsøgt indsigt i messingkvintettens klanglige muligheder af én af RDB’s trofaste venner igennem alle årene, dvs. siden 1977, basunisten og arrangøren Palle Marott Christensen.

Nødebo den 14. oktober 2002

KAMMERKONCERT PÅ NATIONALMUSEET
Ny Vestergade 10, København K
søndag den 6. oktober 2002, kl. 14.00

Det danske blæserensemble par excellence, Royal Danish Brass, fylder 25. Og i den forbindelse er ensemblet på scenen i Nationalmuseets foredragssal i Det Kongelige Kapels kammerkoncertserie.

Programmet består af musik fra messingblæsernes ’to guldaldre’, renæssancen og vor tid, og repræsenteret af komponisterne Prætorius, Holmboe og Previn. 

Fra én af Michael Prætorius’ store samlinger af danse, Terpsichore fra 1612, opføres fem iørefaldende og djærve satser der, naturligvis, har dansante, men også sangbare kvaliteter - og som stiller store krav til instrumentalisternes virtuositet og fingerfærdighed.

Fra Vagn Holmboes hånd foreligger, som op. 185 (1991 revideret juni 1992), Egilskvad for bassanger og messingkvintet, tilegnet nu afdøde Aage Haugland og uropført af denne og Royal Danish Brass. Teksten til de tre kvad stammer fra Egil Skallagrimssons saga og er oversat af Johs. V. Jensen. Skjalden Egil med stentorrøsten synges og gestaltes ved denne koncert af bassangeren Christian Christiansen.

Koncerten rundes af med Four Outings for Brass. De fire ’udflugter’ er komponeret af den karismatiske komponist og dirigent André Previn (*1929) til den legendariske London-tubaist John Fletcher (1941-87) og uropført ved the South Bank Music Festival i London sammen med hans kolleger i the Philip Jones Brass Ensemble, trompetisterne Philip Jones og Elgar Howarth, hornisten Ifor James og basunisten John Iveson. Royal Danish Brass’ version af Udflugterne bliver konciperet af Kapellets solotubaist Lars Holmgaard, som under sin studietid i London i 1986/87 akkurat nåede at få enkelte lektioner hos navnkundige John Fletcher. De øvrige medvirkende er trompetisterne Niels Vind og Jonas Wiik, hornisten Ola Nilsson og basunisten Keld Jørgensen.




25 års Jubilæumskoncert i Tivolis Koncertsal
Royal Danish Brass  1977 - 2002

Næsten på datoen for sin første offentlige koncert kan Royal Danish Brass fejre sin 25 års fødselsdag med en koncert i Tivolis Koncertsal, mandag den 9. september kl. 19.30.
RDB optræder i sin største opstilling på 14 musici, 12 messingblæsere og 2 slagtøjsspillere. 
Koncertprogrammet vil, ligesom de foregående års Tivoli-programmer, være af den helt traditionelle type med hovedvægten lagt på stykker af H.C. Lumbye, Johann Strauß, Hermann Bellstedt jr. og Jeremiah Clarke, og med en række af ensemblets instrumentalister i front på scenen som solister i iørefaldende, indsmigrende og halsbrækkende solostykker.

Historien om det jubilerende ensemble er følgende. 
I 1977 fandt fem yngre messingblæsere i Det Kongelige Kapel, trompetisterne Ketil Christensen og Søren Emtoft, hornisten Poul-Erik Vilsbæk samt basunisterne Keld Jørgensen og Mogens Andresen sammen i en kvintet, som i første omgang dyrkede renæssancemusikken fra Christian IV's hof. 

I løbet af få år voksede repertoiret betydeligt, således at ensemblets nodearkiv  i dag indeholder omkring 400 titler fra renæssancen, barokken, klassikken og romatikken, ligesom det 20. århundrede er rigt repræsenteret både i den lettere genre med komponistnavne som Leroy Andersson, Svend Asmussen, Hoagy Carmichael, Andrew Lloyd-Webber, Hans Christian Lumbye, Henry Mancini, C.C. Møller, Hans Peter Nielsen og Johann Strauß, og i den mere 'alvorlige' eller 'seriøse' boldgade med værker af bl. a. Hans Abrahamsen, Mogens Andresen, Erik Bach, Søren Barfoed, Niels Viggo Bentzon, Leonard Bernstein, Brian Boydell, Benjamin Britten, Aaron Copland, John Frandsen, Sofia Gubajdulina, Kim Helweg, Vagn Holmboe, Bo Holten, Bernhard Lewkovitch, Bent Lorentzen, Anders Nordentoft, Ib Nørholm, Per Nørgård, Jens Wilhelm "Fuzzy" Pedersen, Raymond Premru, Karl Aage Rasmussen, Poul Ruders, Finn Savery, Ole Schmidt, Wayne Siegel, Hanne Ørvad og Martin Åkerwall.

Og fra udelukkende at være en klassisk messingkvintet udviklede ensemblet sig i flere forskellige formationer, basunkvartet, lowbrass-kvintet, kvintet med 2 trompeter 3 tromboner, oktet med 4 trompeter 4 tromboner, til det store ensemble: 5 trompeter, 2 horn, 3 tromboner, euphonium, tuba og 2 slagtøjsspillere.

Royal Danish Brass har optrådt overalt i Danmark og på Færøerne ligesom de fleste europæiske lande såvel som USA og Canada har været mål for RDB's koncertrejser igennem årene.

En stor del af ensemblets musik er indspillet - i 70’erne og i begyndelsen af 80’erne på gammeldags vinyl og kassettebånd - siden, altså fra midten af 80’erne, på CD på forskellige labels, Rondo Records, Classico og Kontrapunkt.



KONCERT I SCT. NICOLAI KIRKE, VEJLE
Lørdag den 10. august 2002, kl. 10.30

Det danske blæserensemble par excellence, Royal Danish Brass, fylder 25. Og én af jubilæumsårets koncerter finder sted i Vejles smukke Sct. Nicolai Kirke, hvor ensemblet optræder i sin største formation, 14 musici. Programmet som varer en times tid består af udsøgte og iørefaldende perler fra renæssancen, barokken og romantikken.
Musikken fra Christian IV’s hof, altså renæssancen, er en lille blandet buket fra Italien (Orologio), Danmark/Tyskland (Schildt) og England (Dowland). 
Fra barokken opføres Trumpet Voluntary, bedre kendt som Prins Jørgens March, af Jeremiah Clarke, The Arrival of the Queen of Sheba af Händel - og Johann Sebastian Bach er repræsenteret med ’Jesus bleibet meine Freude’, ’Wachet auf ruft uns die Stimme’ og Fuga i g mol også kaldet den lille. 
Edward Elgar, Oskar Lindberg og Tchaikovsky runder koncerten af med henholdsvis Nimrod fra Enigma variationerne, Gammal Fäbodspsalm från Dalarna og den pompøse Kroningsmarch fra 1883, der som temaer anvender både Zar-hymnen og den danske kongesang ’Kong Kristian stod ved højen mast’.
Royal Danish Brass optræder uden dirigent - og selvom der ikke er tale om kammermusik i gængs forstand, foregår kommunikationen og samarbejdet musikerne imellem på samme vis og på samme præmisser som hvis der fx var tale om en strygekvartet.

Nødebo den 29. juli 2002
Keld Jørgensen


KONCERT I SIMONSENS HAVE
DEN GAMLE BY, ÅRHUS
søndag den 11. august 2002, kl. 14.00

Det danske blæserensemble par excellence, Royal Danish Brass, fylder 25. Og én af jubilæumsårets koncerter finder sted i Simonsens Have, hvor ensemblet optræder i sin største formation, 14 musici.

Programmet, som er i to afdelinger, vil indeholde alle de ingredienser som hører til en ægte promenadekoncert: Korte(re) iørefaldende numre med høj genkendelighed, gennemførte stilskift næsten fra nummer til nummer, virtuose solopræstationer og et utal af overraskelser.

Første afdeling bevæger sig i renæssancen med værker af den engelske kong Henrik VIII, nemlig - ham med alle konerne/dronningerne, og af tre af Christian IV’s favoritkomponister - Orologio, Schildt og Dowland, og i barokken med ørehængere som Clarke’s Trumpet Voluntary (Prins Jørgens March), J.S. Bachs Jesus bleibet meine freude, Wachet auf ruft uns die Stimme og Fuga i g-mol, for at slutte i romantikken med Tchaikovskys Kroningsmarch fra 1883.

I anden afdeling slås den musikalske gæk helt løs og musikken tager bogstaveligt talt på rejse i tid, steder og ikke mindst i genrer. 

Altså - Kongens Lyngby March efter idé af Big Fat Snake medlemmerme Anders Blichfeldt og Peter Viskinde, Nattens Dronnings Arie fra Tryllefløjten som piccolotrompetsolo, variationer for basbasun over Barnacle Bill the Sailor (den hedder ’Sømanden Bill den fromme’ i Kim Larsens udgave), Tre russiske stykker for hornorkester, ni variationer over Poul sine høns i haven lod flyve og endelig fra Last Night of the Proms i London, Sir Henry Woods Fantasia on British Sea Songs. 

Royal Danish Brass optræder uden dirigent - og selvom der (naturligvis) ikke er tale om kammermusik i gængs forstand, foregår kommunikationen og samarbejdet de 14 musikere imellem på samme vis og på samme præmisser som hvis der var tale om et klassisk kammerensemble, fx en strygekvartet.



Historien om det jubilerende ensemble er følgende. I 1977 fandt fem yngre messingblæsere i Det Kongelige Kapel trompetisterne Ketil Christensen og Søren Emtoft, hornisten Poul-Erik Vilsbæk samt basunisterne Keld Jørgensen og Mogens Andresen sammen i en kvintet, som i første omgang dyrkede renæssancemusikken fra Christian IV's hof. 

I løbet af få år voksede repertoiret betydeligt, således at ensemblets nodearkiv  i dag indeholder omkring 400 titler fra renæssancen, barokken, klassikken og romantikken, ligesom det 20. århundrede er rigt repræsenteret både i den lettere genre med komponistnavne som Leroy Andersson, Svend Asmussen, Hoagy Carmichael, Andrew Lloyd-Webber, Hans Christian Lumbye, Henry Mancini, C.C. Møller, Hans Peter Nielsen og Johann Strauß, og i den mere 'alvorlige' eller 'seriøse' boldgade med værker af bl. a. Hans Abrahamsen, Mogens Andresen, Erik Bach, Søren Barfoed, Niels Viggo Bentzon, Leonard Bernstein, Brian Boydell, Benjamin Britten, Aaron Copland, John Frandsen, Sofia Gubajdulina, Kim Helweg, Vagn Holmboe, Bo Holten, Bernhard Lewkovitch, Bent Lorentzen, Anders Nordentoft, Ib Nørholm, Per Nørgård, Jens Wilhelm "Fuzzy" Pedersen, Raymond Premru, Karl Aage Rasmussen, Poul Ruders, Finn Savery, Ole Schmidt, Wayne Siegel, Hanne Ørvad og Martin Åkerwall.

Og fra udelukkende at være en klassisk messingkvintet udviklede ensemblet sig i flere forskellige opstillinger eller formationer, basunkvartet, lowbrass-kvintet, kvintet med 2 trompeter 3 tromboner, oktet med 4 trompeter 4 tromboner, til det store ensemble: 5 trompeter, 2 horn, 3 tromboner, euphonium, tuba og 2 slagtøjsspillere.

Royal Danish Brass har optrådt overalt i Danmark og på Færøerne ligesom de fleste europæiske lande såvel som USA og Canada har været mål for RDB's koncertrejser igennem årene. En stor del af ensemblets musik er indspillet - i 70’erne og i begyndelsen af 80’erne på gammeldags vinyl og kassettebånd - siden, altså fra midten af 80’erne, på CD på forskellige labels, Rondo Records, Classico og Kontrapunkt.

Nødebo den 29. juli 2002
Keld Jørgensen


Nytårskoncert
på Nødebo Kro
søndag den 6. januar 2002 kl. 15.00

For 16. gang optræder Royal Danish Brass, 14 musici, på Nødebo Kro med et program som kommer til at indeholde alle de klassiske ingredienser. 

Altså en række sprudlende nytårsnumre af Johann Strauß og H.C. Lumbye, enkelte stykker med tid til eftertanke af Oskar Lindberg og Mogens Andresen, halsbrækkende solistpræstationer i kompositioner af Del Staigers og Chick Corea, og endelig (som sædvanlig) en række af nye påfund og overraskelser.

Rollerne som solister bliver gavmildt udfyldt af musikere fra ensemblets kreds Nikolaj Viltoft, Dennis R. Andersen, Henning Hansen, Peter Schmidt, Per Jensen og Lars Holmgaard. Og endelig vil Lars Ranch, som er solotrompetist i Rundfunk-Sinfonie Orchester, Berlin, medvirke i virtuossoloen over alle virtuossoloer, Karneval i Venedig, - de berømte variationer over "Min hat den har tre buler".

Således vil Royal Danish Brass åbne sit 25. jubel- og jubilæumsår, idet ensemblet blev grundlagt i 1977, - samme år som Nødebo Kro åbnede med sin nuværende status som forsamlingshus.



KONCERT i MARMORKIRKEN
i anledning af Musiklovens 25 års fødselsdag
mandag den 1. oktober kl. 21.00

Mandag den 1. oktober i år fylder den danske Musiklov 25 år. Det skal naturligvis ikke gå stille af. Statens Musikråd har opfordret det samlede danske musikliv, stort set, til at gøre en ekstra indsats i uge 40, det vil sige  fra den 1. til den 6. oktober. 

Da Royal Danish Brass, grundlagt i 1977, har eksisteret næsten lige så længe som Musikloven og da ensemblet har nydt godt af såvel midler som moralsk støtte fra samme i alle årene, er det nærmest en selvfølge, at det danske blæserensemble par exellence, deltager i festlighederne.

Koncertprogrammet indrammes af den store venetianske mester, Giovanni Gabrielis Canzon Duodecimi Toni (som indledning eller "ouverture") og Sonata Pian'e Forte (som epilog eller "finale") og programmet har sit centrum eller  sin midterakse i/med Venezia af Bent Lorentzen. 

De to halvdele, altså resten af koncertprogrammet, består af værker komponeret i Musiklovens 25-årige levetid af Ib Nørholm (Vejledning for den gyldne hamster, 2 Studier), Mogens Andresen (Maria, Chaconne), Anders Nordentoft (Snakes in Heaven) og Finn Savery (Icy Fire, Winter Sun).

Hele programmet optages både ved den/de sidste prøver og ved den egentlige koncert, og i og med at hele prøveforløbet med de skiftende opstillinger og besætninger foregår on location, altså i Marmorkirken, samt at der i flere af værkerne (især de flerkorige) spilles under ledelse af en dirigent (Jesper Juul Sørensen og Mogens Andresen), skulle Royal Danish Brass være sikker at på at få en optagelse i hus, som både får en høj indspilningsteknisk kvalitet og samtidig får den energi, det flow og den atmosfære som nærmest er umulig at opnå  ved traditionelle studieindspilninger. 

CD'ens navn bliver sandsynligvis BROKEN BRASS, her især i betydningen adskilt, delt eller opdelt, jvf. renaissance-udtrykket broken consort.

Nødebo den 13. september 2001
Keld Jørgensen


CD - Peter Viskinde: UNDER THE MOON
- Sheriffen klar med sit syvende soloalbum

Peter Viskinde - alias Sheriffen fra Lyngby - hører ikke til de musikere der ligger på den lade side - og samtidig med en travl kalender i selskab med Big Fat Snake, melder guitaristen, sangeren, sangskriveren og produceren sig nu klar under månen med sit syvende soloalbum. "Under the Moon" er absolut årgangs-Viskinde - fyldt med rock'n roll, country, store ballader, twang, storby efter lukketid og tid til eftertænksomhed. Titlen er valgt, fordi rockmusik altid har haft det godt med månelys og lange nætter - og fordi også Peter Viskinde hører til de musikere der henter både inspiration og kreativ styrke netop "Under the Moon".

"Under the Moon" byder på nogen af Peter Viskindes bedste sange igennem karrieren - sange som fuldblodsrockeren "THIS NIGHT WILL DO", den traditionelle "FREIGHT TRAIN", updateret med et godt skud techno-country, den smukke "I FORGOT THAT YOU DON'T LOVE ME ANYMORE" - der nærmest kunne være et soundtrack til filmen om et ensomt hjerte vandrende gennem storbyen efter lukketid - den både glade og melankolske kærlighedssang "THE ONLY TIME I'M BLUE" og ikke mindst den fine ballade "PLACE TO CALL A HOME" (om behovet for venskab, tillid, ro og et sted man kan kalde "hjem"), hvorpå Viskinde spiller en af sine smukkeste og mest indfølte soloer nogensinde.

"Under the Moon" er indspillet med både loops og programmeringer - og selvfølgelig med brug af rockinstrumenter som guitar, bas og trommer, Würlitzer piano og Vox Continental orgel. Den nye tids musikalske værktøjer i tæt samarbejde med rockens instrumenter. På coveret ser man Peter Viskinde fotograferet i selskab med bl. a. en Mercedes 220 SEB/C fra 1963, en Gretsch 610 Nashville guitar og en Fender Stratocaster af samme årgang - og valget af disse er på ingen måde tilfældigt. Ikke bare hører de alle tre til Peter Viskindes yndlingseffekter - de er også udtryk for en tid hvor sublimt håndværk og design gik op i en højere enhed. Design og håndværk der varer - præcis som det at skrive sange aldrig går af mode og altid vil danne grundstammen for enhver kunstner. Tilsammen Peter Viskindes (selv en velbygget årgang 1953) underfundige protest mod en tid og en branche, der ofte ynder de hurtige brug-og-smid-væk-karrierer og sjældent tillader musikken og kunstneren at udvikle sig over tid.

Albummet er produceret af Peter Viskinde i selskab med trommeslageren Jens Fredslund og teknikeren Peter Brander. Viskinde spiller naturligvis selv den elektriske guitar og synger - med sine faste musikere: bassisten John Poulsen, pianisten Morten Bolvig og trommeslageren Jens Fredslund, i de væsenligste roller. Blandt gæsterne møder man korsangerinderne Gry Trampedach og Anne Murillo og ikke mindst Royal Danish Brass, der er med til at skabe stemningen på "I FORGOT THAT YOU DON'T LOVE ME ANYMORE".

"UNDER THE MOON"
udkommer den 6. august 2001 - læs nærmere på  www.uwakirecords.dk . 

Uwaki Records, Box 147, 2800 Kgs. Lyngby, phone 28 40 42 80



Royal Danish Brass åbner Tivoli

14 musici fra  Det Kongelige Kapel, RadioSymfoniOrkestret, RadioUnderholdningsOrkestret, Malmö Opera Orkester og Rundfunk-Sinfonie Orchester, Berlin giver koncert den 11. april kl. 19.30 i koncertsalen.

Hvis ens hu står til gammeldags hornorkester kombineret med komponister som H.C. Lumbye, Johann Strauß, Hans Peter Nielsen, Del Staigers og Mogens Andresen, og hvis man ligeledes holder af de gamle Band Solos (Rondo RCD 8324), Postillonen, Karneval i Venedig, Czardas o.s.v., så skal man gå i Tivoli på åbningsdagen onsdag den 11. april.

Royal Danish (Chamber)Brass (Band) eller på dansk: kammer-hornorkester har sammensat et program med udsøgte - Old Tivoli Bandstand-kvaliteter (- jvf. CD'en Masterpieces for Brass vol. I - Rondo RCD 8322).

For at ramme tonen - fra før Verden gik af lave - står en række af de bedste og mest iørefaldende stykker fra 1800-tallet på programmet: Radetzky March, Amelie Vals, Salut for August Bournonville og Champagne Galop, og dertil et par nye stykker som Kgs. Lyngby March, Intrada Chaconne og Elephant Medley - for at sikre og tilgodese såvel folkeligheden som alsidigheden.

Aftenen igennem vil musikerne nærmest efter tur føre sig frem som solister, otte i alt, nemlig, Mogens Andresen på euphonium, Ola Nilsson og Henning Due Hansen på valdhorn, Jonas Wiik på piccolotrompet, Nikolaj Viltoft på flügelhorn, Lars Ranch på trompet, Kasper Thaarup på altbasun og Jens Bjørn-Larsen på tuba.

Når først man er gået igennem Tivolis tælleapparater er der mange gratis glæder i den gamle have. Royal Danish Brass i Koncertsalen onsdag den 11/4 kl. 19.30 er én af dem.



Kapellets Messingblæsere i Diamanten

Søndag den 28. januar præsenterer Det Kongelige Kapels messingblæsere et program bestående af britisk og dansk musik.

I 1955 skrev Michael Tippett en firesatset sonate til Barry Tuckwell's hornkvartet i en meget eksponeret og virtuos stil; et bristisk svar på Paul Hindemith's værk af samme navn og for samme besætning. Tippett's sonate spilles på søndag af hornisterne Poul Erik Vilsbæk, Pall Solstein, Lasse Mauritzen og Anna Nygård.

For den klassiske messingkvintetbesætning bliver der lejlighed til at opleve værker af Søren Barfoed, Kvintet for messingblæsere, op. 33 fra 1990, Bo Holten, ‘Puder og Skår' for messingkvintet fra 1981, John Frandsen, Week-end, three movements for brass quintet fra 1992 samt Jens Wilhelm ‘Fuzzy' Pedersen, Syv postkort fra Ebeltoft og omegn fra 1991. Fire meget forskellige og meget underholdende værker skrevet til og uropført (bortset fra Fuzzy's Syv Postkort) af Kapellets messingblæsere indenfor de sidste 20 år.

Udover denne række af nutidig musik medbringer messingblæserne de danske klenodier fra Bronzealderen, lurerne, og bringer disse unikke instrumenter ind i en nutidig sammenhæng i koncertens anden afdeling. Her vil der ligeledes blive trukket tråde tilbage til den britiske og danske renaissance med små stykker af Farnaby, Aagesen, Holborne og John Dowland. De medvirkende kvintetmusikere er Thomas Jensen, trompet, zink, Michael Frank Møller, trompet, piccolotrompet, Ola Nilsson, horn, Keld Jørgensen, basun, lur og Lars Holmgaard, tuba, lur.

Praktiske oplysninger, billletter m.v. se: http://www.kgl-teater.dk/ 


Keld Jørgensen, Nødebo den 23. januar 2001
ret til ændringer forbeholdes



Femtende Nytårskoncert
på Nødebo Kro, den 7. januar 2001, kl. 15.00
med Royal Danish Brass

For 15. gang optræder Royal Danish Brass, 14 musici, på Nødebo Kro med et Nytårsprogram som naturligvis indeholder alle de tradionelle ingredienser, men som også vil gå nye veje og præsentere usædvanlige kompositioner og arrangementer.

Et hovedtema ved koncerten bliver den fødselsdagsgave som HM Dronning Margrethe fik på 60-års dagen af Fredensborg-Humlebæk Kommune, Fredensborg Fantasier, fire satser komponeret af Mogens Andresen, Bernhard Lewkovitch, Kim Helweg og Bo Holten. De fire  dele af fødselsdagsmusikken har titlerne, Energi! (tema: Historien), Vor Gud han er så fast en borg (tema: Kirken), Jagten -  over et motiv fra ball. Et Folkesagn (tema: Teatret) og Tre Variationer over ‘I Danmark er jeg født' (tema: Fædrelandet).

Blandt de udøvende vil man kunne opleve årets P2-KlassiskMusik kunstner, Jesper Juul Sørensen, både som dirigent og som solist. Jesper Juul Sørensen er solobasunist i Radiosymfoniorkestret og har, sin unge alder til trods - 28 år , allerede opnået en betydelig reputation som basunsolist og dirigent i internationalt format. Han har således vundet priser ved solistkonkurrencerne, Concours International D'Execution Musicale i Genève, Wettbewerb der ARD i München og Concours International i Toulon samt ved dirigentkonkurrencen, European Conductors Competition i Birmingham. Nytårsgæsten Jesper Juul Sørensen vil dirigere Fredensborg Fantasier og optræde som euphonium-solist i Hermann Bellstedt's Napoli og som basunsolist Arthur Pryor´s variationer over The Blue Bells of Scotland.
År 2001's første koncert vil også indeholde værker Adson, Scheidt, Praetorius, Händel, Beethoven, Tjajkovsky, Mozart, Mancini og Lumbye, og naturligvis vil der blive sørget for forskellige overraskelser undervejs i koncerten.

Siden sidste nytårskoncert har Royal Danish Brass indspillet tre CD'er, Bernhard Lewkovitch, 6 Partitas & 12 Chorales på plademærket Kontrapunkt, Odysseus af Pelle Gudmundsen-Holmgreen på plademærket Classico og Fredensborg Fantasier - Musik til Kongelige og Adelige ligeledes på Classico. Og så har ensemblet været ude at rejse og spillet så forskellige steder som Tyskland, Tjekkiet, Skotland og Rumænien.

den 29. december 2000
Julekoncert

Søndag den 17. december, altså tredje søndag i advent, kl. 19.00 inviterer Dåstrup Kirke til julekoncert med Royal Danish Brass i kvintetformation, nemlig to trompetister, Jonas Wiik og Thomas Jensen, en hornist, Henning Hansen, en basunist, Keld Jørgensen og en euphoniumspiller, Mogens Andresen.
Programmet er naturligvis præget af den tilstundende højtid og udover at lytte til de almindelige koncertstykker, får menigheden og aftenens koncertgæster lejlighed til at udfolde sig vokalt i sange/salmer af Schumann og J.P.E Hartmann, - samt den gamle engelske carol, The Twelve Days of Christmas.
Fra renaissancen spilles musik af Orologio, Aagesen, Dowland og Praetorius, fra barokken af Pachelbel og Bach, fra romantikken af J.P.E Hartmann og endelig fra vor tid af Bernhard Lewkovitch og Roger Kellaway.

Udover de almindelige instrumenter, bliver der lejlighed til at høre Thomas Jensen spille på zink, et renaissance-instrument i familie både med blokfløjte og trompet, og Jonas Wiik på den helt lille piccolotrompet, så lille, at den kan bruges som pynt på juletræet. 

Koncertens numre vil blive præsenteret, og ikke mindst kommenteret, af Mogens Andresen og Keld Jørgensen. 


den 11. december 2000


Hjertevarmt bifald i kølige omgivelser

Særpræget koncertoplevelse for Royal Danish Brass

Efter at have optrådt ved en "helt almindelig" Brass Spectacular på Royal Scottish Academy of Music and Drama i Glasgow, med værker af John Dowland, Michael Praetorius, Axel Jørgensen og Leonard Bernstein, drog 14 musici, 12 messingblæsere og to slagtøjsspillere, til byen Timisoara (450.000 indb.) i Rumænien.

En årlig tilbagevendende begivenhed her er koncerten i grotterne ved landsbyen Romanesti, Pestera Românesti, hvortil man inviterer musikere som nødvendigvis skal være af en vis støbning. For at komme til koncertstedet, indgangen til grotterne, skal man nemlig, - altså såvel de optrædende kunstnere som det tusindtallige publikum, forcere et mindre bjerg. En fodtur, i 25° varme, på mellem en time og fem kvartér, alt efter temperament og - ikke mindst dagsform.

I den særprægede koncertsal er temperaturen til gengæld ikke over 16°. Alligevel strømmer publikum til og ved koncertens start var der udsolgt. Kun ganske få udover musikerne har noget at sidde på, men til trods for de primitive koncertforhold er stemningen helt fantastisk.

Såvel koncertprogrammet, - et bredt udsnit af populære klassikere, Dowland, Tchaikovsky, Bach, Mozart, Wagner, Byrd, Händel, Ellington, Asmussen og H.C. Lumbye, som de optrædende musikere, - Wiik, Øland, Jessen, Jensen, Sønderriis, Nilsson, Bendsen, Jørgensen, Jönsson, Haugaard, Andresen, Boye, Drewsen og Egholm, blev modtaget og applauderet som gjaldt det en større rockbegivenhed med lange varme bifald iblandet bravo-tilråb og piften.

Og solisterne fra ensemblets midte, Jonas Wiik på piccolotrompet, Mogens Andresen på euphonium og Thomas Jensen på flügelhorn, fik deres velfortjente del af de lange og intensive klapsalver.

Efter koncerten en uendelig autografskrivning og mange hyggelige samtaler og oplevelser på vej ned af bjerget.
Hele projektet og samarbejdet blev til ved Det Danske Kulturinstituts medvirken og mellemkomst, personificeret ved generalsekretær Finn Andersen, institutleder Thomas Berntsen (Ungarn) og free-lance-medarbejder Tamás Óturai (Ungarn).

KJ 29. oktober 2000

CD grafik: Carsten Lundh